Geçmişte Akai Professional MPC Serisi
Geçmişte Akai Professional MPC Serisi
Dünyada kendinden oldukça söz ettiren Akai MPC serisi ile tarihi bir yolculuğa çıkmak ister misin?

Akai, 1988 yılında piyasaya çıkarttığı MPC serisini, dünyaya yüksek teknoloji ürünü bir ses cihazı sunmasının yanı sıra, gerçek bir dijital enstrüman da kazandırdı! İlk model olan MPC 60, o yıllarda müzikal anlatım için sezgisel bir araç olarak kullanılabilen ve nadir bulunan gelişmiş özelliklere sahip dijital teknoloji enstrümandı.

 

Akai, 1986 yılında Roger Linn işbirliği ile tüm gözleri kendine çevirecek olan MPC serisinin şablonunu çıkarttı! Prototipin özellikleri arasında; 16 adet dokunmatik pad, basit örnekleyici ve MIDI entegrasyonlu güçlü sıralayıcı bulunuyordu.

 

Aslında bu prototip, Roger Linn’in ilk örnekleme rotası değildi. Kariyerine 1979'da LM-1 “Davul Bilgisayarı” tasarımıyla başladı ve tarihteki ilk dijital ses örneklerine sahip drum machine yaratarak, 1980’lerde ölümsüzleşen Prince kayıtlarına davul sesleriyle imza attı. Sonrasında LinnDrum markasıyla 1980 yılları boyunca En İyi 40 Hit parça da onun imzasını taşıdı.

 

Akai, Linn'in uzmanlığını, rackmount örnekleyici serisi üzerinde, hepsi bir arada (all-in-one) bir prodüksiyon stüdyosuna aktarmak için kullanmayı planladı. Tarafların hiçbiri, MPC 60’ın uzun örnekleme zamanının ve Roger Linn imzalı swing programlamasının, elektronik müzik ve hip-hop gibi müzik tarzlarında devrim yaratacaklarının farkında değildi.

 

MPC 60 elektronik müzik prodüksiyonu alanında popüler hale geldiğinde, şirket sürekli olarak güncellemelere sahip yeni modelleri piyasaya sürmeye başladı. MPC’nin müzik üzerindeki etkisi; yaratılış hikayesinin yanı sıra, piyasaya doğru zamanda sürülmesinde de büyük rol oynamaktadır.

 

Roger Linn Dönemi

MPC 60, hip hop müziğinin altın çağında, E-mu SP-1200 isimli ve o dönemde oldukça yaygın olarak kullanılan ana örnekleyiciye rakip olarak 1988 yılında tanıtıldı. SP-1200, 90'lar boyunca kullanılmaya devam ederken, MPC ilk gününde, SP-1200'ün 2.5 saniye toplam örnekleme süresine karşı 13.1 saniye gibi daha uzun örnekleme süresi ve daha yüksek ses çözünürlüğü ile yenmeyi başardı. Ayrıca SP-1200'ün 27.5 kHz ses oranı varken, MPC 60’ın ki ise; 40kHz’idi.

 

MPC 60, makinenin sıralayıcısını programlamak için kullanılabilecek 16 kare pad’den oluşan yenilikçi sistemi ile çalınabilir drum machine olarak tasarlanmıştır. Bu sistem, hiç üretilmemiş olan  MidiStudio için harici denetleyiciden uyarlanarak tasarlandı.

 

Linn sadece bu arayüz için değil, tüm MPC işletim sisteminin tasarımından sorumluydu. California'daki geliştirme ekibiyle birlikte Linn, MPC’nin operasyonunu bu kadar sezgisel yapan ve tüm nesiller boyunca MPC işlevselliği için bir plan hazırlayan yazılımı geliştirdi.

 

Elde edilen görüntü ve sesleri doğrudan makineye kaydetme ve kullanma kapasitesi, MPC 60'ın Roland TR-808 gibi geleneksel kademeli davul makinelerinden çok daha fazla esnekliğe sahip olduğu anlamına geliyor.

 

Linn ve Akai, harici sıralayıcıları senkronize etmek ve synth'leri kendi iç sıralayıcılarıyla kontrol edebilmek için MPC 60 MIDI yeteneklerini verdi. Dört adet MIDI çıkışı ve dahili sesleri ve harici olanları programlayabilen 99-parçalı bir sıralayıcı ile MPC 60, tam donanımlı müzik prodüksiyonu stüdyosu için beyin işlevi görebilir.

 

Linn, e-posta üzerinden MPC 60'ın anında programlanabilen bir MIDI sıralayıcı oluşturma konusundaki inovasyonunun, önceki drum machine tasarımlarındaki bir ayrıntı olduğunu ve bunun da geliştirilmesi ile canlı loop kaydına izin verdiğini söyledi.

 

“O zamanlar…” diye anlatıyor Linn; “Her türlü ritmik müzik için tasarladığım MPC 60’ın, hip-hop müzik topluluğuyla bu kadar güçlü bir şekilde bağ kuracağını düşünmezdim, bu çok hoş bir sürpriz oldu!”.

 

MPC 60 erken dönemde popülerdi, ancak önümüzdeki yıllarda hip hop müzikle de popülerliği devam edecekti. Bu model, 1995’te Warren G’nin “Regulate” parçasında, 1996 yılında DJ Shadow’un “Endtroducing” örnekleme başyapıtında ve  sonralarında 2000’lerde DJ Premier tarafından kullanılmıştır.  

 

Muhtemelen tüm drum machine’ler arasında en çok saygı duyulan ve Akai'nin bir sonraki modeli olan MPC 3000’dir. J Dilla tarafından yaratılan bu model ise MPC 60 ve MPC 60MKII modellerinden ilham alınarak geliştirilmiştir. Dilla, MPC 3000 modeline kariyeri boyunca sadık kalarak, yapmış olduğu geliştirmeler ile Pro Tools entegrasyonunu da eklemiştir.

 

MPC 3000’in yükseltilmiş örnekleme çözünürlüğü ile 16 bit’e ve örnekleme süresine de 22 saniyeye çıkartılarak, üç dakikaya kadar genişletilebilme özelliği de eklenmiştir. Her dizeye başına daha fazla nota alabilen MPC 3000, başta gelen stüdyo gereksinimi olarak daha da yaygınlaştı. Dr. Dre, MPC 3000'i o kadar çok sevdi ki, “Chronic” ve “2001” müzik düzenlemelerinde onlardan beşini aynı anda kullandığını söylediği söylemiştir.

 

2000’ler

MPC 3000’in sonlarına doğru, Roger Linn Akai'den ayrıldı. Böylece şirketin MPC serisi için Linn olmadan ilk üretimi 1997'de MPC 2000 ile oldu. MPC 3000'den MPC 2000'e geri dönen kafa karışıklığı, Akai’nin s2000 rockmount örnekleyicisinden gelen özelliklerin dahil edilmesinden kaynaklanıyor.

 

Bu dönemde Akai, donanım ve yazılım tasarımı için Roger Linn’e telif haklarını ödemekten kaçınmak için MPC işletim sistemini elden geçirdi. Bu durum, 2000 yılının Roger Linn’in imzalı swing programından yoksun olacağı anlamına geliyordu. MPC 2000’de sadece iki MIDI çıkışı sunuyordu. Birçok kişi bu cihazı yetersiz olarak görüyordu, ancak MPC 2000 Kanye West’in ilk yapımlarında kullanılarak beklenen ilgiyi gördü.

 

İki yıl sonra, Akai MPC 2000'i, belki de şirketin yaptığı en popüler örnekleyici olan MPC 2000XL ile revize etti. Bir önceki modele göre büyük bir adım olarak görünen 2000XL, kutudaki bir müzik stüdyosu olarak sekiz MIDI çıkışına ve dahili efekt birimiyle genişletilebilen bir çıkış panosuna sahip oldu. Güçlü bir yazılım yükseltmesi, dosya klasörü yönetimi ve kromatik örnek ataması gibi özellikler içeriyordu.

 

Bu makine hızlı bir şekilde MF Doom ve Pete Rock gibi Hip-Hop efsanelerinin lehine oldu ve Marco Polo, RJD2 gibi beat-maker nesline ilham vermeye devam etti. MPC 3000'e benzer şekilde, 2000XL genellikle Detroit Techno müzik prodüktörü Theo Parrish’in işleriyle ilgilenen sanatçılardan DJ Rashad ve Traxman'ın Underground House ve Disco hislerine, Bicep'e kadar farklı bir dizi dans müziği yapımcısının stüdyosunun merkezinde yer alıyor.

 

MPC 60, 3000 ve 2000XL kapsamındaki bütün özellikler 2004 yılında MPC 4000'de tek bir cihazda birleştirildi. 96 kHz, 512 MB bellek, yüksek çözünürlüklü 24 bit örnekleme ile Avant Hip-Hop prodüktörü Madlib ve Acid Jazz tarzında müzik yapan DJ Mark Farina için tercih edilen bir müzik silahı oldu.

 

Bilgisayar Çağında MPC

DAW'lar, 2000'lerde müzik üretimini devralmaya başlamış ve MPC'nin serisinin piyasadaki baskınlığını tahrip etmeye başlamıştı. Donanımın yazılım kaybetmeye başlaması nedeniyle Akai, MPC'lerini daha ucuz fiyatlara çekti ve bilgisayarlarla entegre hale getirme ihtiyacı duydu. Bu, 2003 yılında piyasaya sürülen taşınabilir MPC 1000 ve aynı seriden premium özellikli MPC 2500'ün 2007’de piyasaya sürülmesine neden oldu. Bu modellerin her ikisi de USB bağlantılarına ve kompakt flash bellekleri depolama için kullanıyordu. Bu cihazın taşınabilirliği ve esnekliği onları 2000'li yılların MPC modellerinden daha popüler hale getirdi.

 

Aynı zamanda JJOS gibi alternatif işletim sistemleriye de uyumlu çalışan cihazlar, Moniker Japon Jenius'un altında çalışan eski bir Akai mühendisi tarafından tasarlandı ve MPC 1000 ve MPC 2500 için bir takım iyileştirmeler sundu. İşletim sistemi, 2000XL'den yazılım özellikleri sunuyor ve aynı zamanda MPC'yi genişletilmiş melodik sıralama işlevleri ile çalınabilir bir enstrüman haline getiriyor.

 

 

2012 yılında Akai MPC Reniassance ile bağımsız çalışabilen MPC serisinin o zamanlar için en yeni üyesini piyasaya sürdü. Bu ürün ve daha sonra üretilen MPC Touch ve MPC Studio modelleri, Akai’nin MPC yazılım fonksiyonuna dayanıyor.

 

Önde gelen donanım örnekleyicisi olan MPC serisi, istenildiğinde bağımsız çalışabilen veya tamamlayıcı yazılımı ile halkasını genişletebildiği müthiş “Native Instruments Maschine” ve “Ableton Live” yazılımlarıyla beraber yürümeye başladı.

 

Beş yıl aradan sonra Akai, 2017 yılında NAMM'de taşınabilir MPC Live ve MPC X'i tanıtarak büyük bir ilgi yarattı. Modellerin ikisi de Akai’nin tescilli MPC yazılımı ile kolayca entegre olabiliyor ve kompakt boyutlarıyla istediğiniz an, istediğiniz yerde müziğinizi yaratabiliyorsunuz. Heyecan verici özellikleri ile dünyadaki birçok müzisyenin stüdyosuna girmeyi başaran Akai MPC serisi, Akai Professional mühendislerinin engin deneyimiyle beraber her gün geliştirilmeye ve kullanıcılarının yaratıcılıklarını ortaya çıkartabilmeleri için ilham verici özelliklerle donatılmaya devam ediyor.

Her yıl NAMM Foundation tarafından NAMM Show'da sunulan TEC Ödülleri, kayıt, canlı performans, film, televizyon, video oyunları ve birçok medya sektörünün ardındaki bireyleri, şirketleri ve teknik yenilikleri göz önünde bulundurarak, sahipleriyle buluşturduğu ödül töreninde; ödül kategorileri arasında 23 “Teknik Başarı” ve 8 “Yaratıcı Başarı Kategorisi” bulunmaktadır.  Geçtiğimiz sene “Ses Eğitimi Teknolojisi” ve “DJ Üretim Teknolojisi” de kategoriler arasına eklenerek, iyi yeni dal yarışmaya dahil edildi. Sonuç olarak; Akai Professionals markasına ait efsanevi MPC Live ürünü, TEC Ödüllerinde “DJ Production Technology” ödülüne layık görülerek, başarısını ödülle taçlandırdı.

 

 







Akai Professionals MPC Serisini İncelemek İstiyorum.
Galip Dede Cd. No:33
TÜNEL - BEYOĞLU / İSTANBUL
Tel: 0212 249 85 10
info@zuhalmuzik.com
1976 - 2018 © Zuhal Dış Tic A.Ş.